تبلیغات
دلهای عاشورایی - پیشینه عاشورا و مسئله روزه یهود
 
فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
دلهای عاشورایی
درباره وبلاگ


mostafa7193@gmail.com


زندگی هنر نقاشی كردن است بدون استفاده از پاك كن سعی كن همیشه طوری زندگی كنی كه وقتی به گذشته برمی‎گردی نیازی به پاك كن نداشته باشی.

مدیر وبلاگ : مصطفی احمدی mostafa7193@gmail.com
نظرسنجی
هدیه به وجود پاک امام زمان حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در جهت تعجیل در ظهور و سلامتی حضرت




 عاشورا در زمان جاهلیت و میان قریش‏:

در سنن دارمى روایت شده كه رسول خدا(ص) فرمود:

این روز روز عاشوراست و قریش این روز را در جاهلیت روزه مى‏گرفتند پس هر كدام شما (مسلمین) دوست دارد روزه بگیرد، بگیرد و هر كدام دوست دارد روزه را ترك كند ترك كند.(1)

در كتاب موطأ مالك آمده:إن عائشة قالت: كان یوم عاشوراء یوما تصومه قریش فى الجاهلیة و كان رسول الله(ص) یصومه فى الجاهلیة...(2)

در صحیح بخارى نقل شده:إن قریشا كانت تصوم یوم عاشوراء فى الجاهلیة ثم أمر رسول الله(ص) بصیامه حتى فرض رمضان ...(3)

در كتاب نیل الاوطار آمده:أن اهل الجاهلیة كانوا یصومون یوم عاشوراء و إن رسول الله(ص) صامه و المسلمون قبل أن یفرض رمضان.(4)

 

عاشورا بعد از اسلام و قبل از وجوب روزه ماه رمضان‏

در صحیح بخارى از ابن عمر نقل شده: صام النبى(ص) عاشوراء و أمر بصیامه فلما فرض رمضان ترك(5)

و نیز در صحیح بخارى از عایشه نقل شده:

رسول خدا به روزه روز عاشورا امر كرد تا هنگامى كه روزه ماه رمضان واجب شد. آنگاه فرمود : هر كس مى‏خواهد، روز عاشورا را روزه بگیرد و هر كسى مى‏خواهد افطار كند.(6)

در كتاب جامع احادیث الشیعه از كتاب من لا یحضره الفقیه از امام باقر(ع) نقل شده: محمد بن مسلم و زراره از آن حضرت از روزه روز عاشورا سؤال كردند، فرمود: كان صومه قبل شهر رمضان فلما نزل شهر رمضان ترك.(7)

 

عاشورا پس از وجوب روزه ماه رمضان‏

در روایات شیعه آمده :

و أما الصوم الذى یكون صاحبه فیه بالخیار فصوم یوم الجمعة ـ الى أن قال ـ و صوم یوم عاشوراء فكل ذلك صاحبه بالخیار إن شاء صام و إن شاء أفطر.(8)و نیز از مام باقر(ع) روایت شده: إن علیا(ع)قال صوموا العاشوراء التاسع و العاشر فإنه یكفر ذنوب سنة.(9) و نیز از امام باقر(ع) روایت شده: «صیام یوم عاشوراء، كفارة(10) سنة»

در كنزل العمال روایت شده: لما فرض صوم رمضان سئل النبى(ص) عن صوم عاشوراء فقال: هو یوم من ایام الله تعالى فمن شاء صامه و من شاء تركه.(12)

و نیز در همان كتاب: عن عمار بن یاسر قال: امرنا بصیام عاشوراء قبل أن ینزل رمضان فلما نزل رمضان لم نؤمر به.(13)

و در همان كتاب: ظعن قیس بن سعد قال: كنا نصوم عاشوراء... قبل أن ینزل علینا صوم رمضان فلما نزل لم نؤمر به و لم ننه عنه و نحن نفعل.(14)

مستفاد از این روایات و دهها روایت دیگر كه در كتابهاى حدیثى سنى و شیعه نقل شده، (15) این است كه عاشورا از زمان حضرت موسى تا بعثت رسول خدا(ص) و از بعثت تا هنگام وجوب روزه ماه رمضان و همچنین پس از آن مورد تعظیم و از ایام الله بوده است و همواره با انجام روزه در آن، بزرگ داشته مى‏شده است.

مستفاد از این روایات و دهها روایت دیگر كه در كتابهاى حدیثى سنى و شیعه نقل شده، (15) این است كه عاشورا از زمان حضرت موسى تا بعثت رسول خدا(ص) و از بعثت تا هنگام وجوب روزه ماه رمضان و همچنین پس از آن مورد تعظیم و از ایام الله بوده است و همواره با انجام روزه در آن، بزرگ داشته مى‏شده است.

در اینجا این پرسش پیش مى‏آید كه علت عظمت اینروزه و از ایام الله بودن آن چیست؟ زیرا غالبا زمانها به واسطه حوادث مهمى كه در آن اتفاق مى‏افتد عظمت پیدا مى‏كنند مانند روز میلاد رسول خدا(ص) روز بعثت و روز وفات آن بزرگوار و روز تولد امیرمؤمنان و روز غدیر و روز شهادت آن گرامى.

در پاسخ این سوال مطالبى در كتابها نقل شده و برخى از آنها مورد خدشه قرار گرفته است .(16) اما از یك نكته گویا غفلت شده كه علت عظمت این روز حادثه كربلا باشد و بزرگداشت این روز از همان زمان حضرت موسى نیز به همین علت بوده و شاهد آن روایتى است كه در پایان این مقال نقل خواهیم كرد. و اگر همه حوادثى كه گفته شده در این روز اتفاق افتاد مطابق با واقع باشد، باز از همه مهمتر و عظیمتر حادثه كربلاست.

 

روز عاشورا پس از واقعه كربلا

دشمنان اهل بیت و بنى‏امیه لعنة الله علیهم پس از حادثه كربلا با سوء استفاده از روایات مربوط به روزه بزرگداشت عاشورا مطلبى را عنوان و مطرح و تبلیغ كردند كه با اساس دین و مكتب منافات داشت و آن اینكه چون در این روز امام حسین كشته شده و كشتن امام حسین (ع) و اهل بیت و یاران او ـ نعوذ بالله ـ كار بسیار خوب و مستحسنى بوده پس این روز روز با بركتى شده و به این خاطر باید این روز را روزه گرفت.

متأسفانه این مطلب صد در صد انحرافى، میان گروهى از مسلمانان ظاهرى نفوذ كرد كه در زیارت عاشوراى امام حسین(ع) آمده: و هذا یوم تبركت به بنو امیة.از این تاریخ است كه روزه روز عاشورا به دو عنوان مى‏توانست انجام شود:

1) به عنوان اینكه از ایام الله است مانند اینكه قبل از حادثه كربلا روز عاشورا را روزه مى‏گرفتند یا به عنوان واجب و یا مستحب.

2) به عنوان اینكه چون یزید امام حسین را ظاهرا از بین برده باید روزه گرفت و از همین تاریخ است كه امامان معصوم ما با روشنگرى و احیانا نهى از روزه عاشورا و حتى با بیان اینكه تا نزدیك غروب چیزى نخورید و نیاشامید اما نزدیك غروب قدرى چیزى بخورید تا رزوه اصطلاحى نباشد، با این فكر كفرى كه ریشه در دشمنى با اهل بیت(ع) دارد مبارزه و مخالفت كردند.

امام صادق(ع) به عبدالله بن سنان فرمود:

لا تجعله صوما كملا و لیكن إفطارك بعد صلاة العصر بساعة على شربة من ماء(17)

زراره از امام صادق و امام باقر(ع) نقل كرده كه به او فرمود: «لا تصم یوم عاشورا...» (18)

جعفر بن عیسى گوید:

سألت الرضا(ع) عن صوم یوم عاشوراء و ما یقول الناس فیه فقال(ع) عن صوم ابن مرجانة تسألنى؟ ذلك یوم صامه الادعیاء من آل زیاد بقتل الحسین صلوات الله علیه وهو یوم تشأم به آل محمد یتشأم به أهل الاسلام و الیوم المتشأم به الاسلام و أهله لا یصام فیه و لا یتبرك به ... و یوم عاشوراء قتل فیه الحسین و تبرك به ابن مرجانة و تشأم به آل محمد(ع) فمن صامهما أو تبرك بهما، لقى الله عزوجل ممسوخ القلب و كان محشره مع الذین سنوا صومهما و التبرك بهما.(19)

امام صادق(ع) فرمود:

من صامه كان حظه من صیام ذلك الیوم حظ ابن مرجانة و آل زیاد. قال الراوى: قلت: و ما كان حظهم من ذلك الیوم؟ قال: النار أعاذنا الله من النار و من عمل یقرب من النار.(20)

امام صادق(ع) فرمود:

اما انه صیام یوم ما نزل به كتاب و لا جرت به سنة الا سنة آل زیاد بقتل الحسین بن على (ع)(21)

ظاهرا مقصود روزه آن طور كه بنى‏امیه مى‏گفتند است و چند روایت دیگر نیز به همین مضمون در روایات باب صیام عاشورا در كتابهاى حدیثى مانند جامع احادیث الشیعه نقل شده است. (22)

بنابراین جمع بین این دو گروه روایت (یعنى روایاتى كه دلالت بر مطلوبیت صوم عاشورا و روایاتى كه دلالت بر عدم مطلوبیت آن دارد) بسیار روشن است.

مرحوم مقدس اردبیلى در كتاب شرح ارشاد در شرح فتواى علامه حلى به استحباب روزه عاشورا به شرط اینكه بخاطر محزون بودن از شهادت امام حسین(ع) باشد فرمود:

روایات در اینمورد مختلف است، برخى دلالت بر استحباب دارد و مى‏گوید: روزه عاشورا كفاره گناه یك سال است و روزه تاسوعا و عاشورا كفاره گناه یك سال است و رسول خدا این روز را روزه گرفته است... برخى دیگر از روایات دلالت بر كراهت بلكه حرمت دارد مانند روایتى كه روزه این روز سنت آل زیاد و روزه ابن مرجانه است... گروه دوم مربوط به روزه عاشورا به عنوان تبرك شكر به خاطر شهادت امام حسین(ع) است كه روزه به این منظور حرام است و اگر به این منظور هم نباشد ممكن است به خاطر تشابه به سنت دشمنان اهل بیت است و روزه‏دار در این روز به آنان شباهت پیدا مى‏كند مكروه باشد كما اینكه اتصاف یهود و نصارا مكروه است اما اینكه علامه حلى فرمود: «در صورتى كه به خاطر حزن باشد مستحب است» مقصود این است كه هیچ شباهتى به كار بنى امیه كه به خاطر سرور و شكر روزه مى‏گرفتند نداشته باشد .(23)

صاحب جواهر هم در شرح قول محقق «یستحب صوم عاشوراء على وجه الحزن» فرموده است:

لا أن یكون على جهة التبرك و الشكر و بذلك جمع الشیخان و غیرهما بین الروایات الدالة على المطلوبیة و النصوص المتضمنة للنهى عن صومه...(24)

مرحوم محدث قمى در ماده عشر سفینة البحار مطلب شگفت آورى را در این زمینه از یكى از علماى اهل تسنن (شیخ عبدالقادر جیلانى) نقل كرده است كه خواندنى است.



نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
پنجشنبه 18 آبان 1396 06:54 ب.ظ
Youngsters love visible aids and lecturers know this.
سه شنبه 17 مرداد 1396 12:58 ق.ظ
Wow, fantastic blog layout! How long have you been blogging for?
you made blogging look easy. The overall look of your site is magnificent, as well as the content!
شنبه 14 مرداد 1396 02:30 ب.ظ
I'm not sure where you're getting your information, but great topic.
I needs to spend some time learning much more or understanding more.
Thanks for excellent information I was looking for this info for my mission.
سه شنبه 10 مرداد 1396 01:48 ب.ظ
These are genuinely enormous ideas in concerning blogging.
You have touched some nice points here. Any way keep up wrinting.
دوشنبه 5 تیر 1396 07:31 ق.ظ
Hello i am kavin, its my first time to commenting anywhere, when i read this piece of writing i thought i could also create comment due to this brilliant piece of writing.
پنجشنبه 28 اردیبهشت 1396 06:36 ق.ظ
you're actually a just right webmaster. The web site loading velocity is incredible.
It kind of feels that you are doing any distinctive trick.
In addition, The contents are masterpiece. you have done
a magnificent task on this topic!
چهارشنبه 16 فروردین 1396 07:08 ب.ظ
Do you have a spam issue on this website; I also am a blogger, and I was curious about your situation; many of
us have developed some nice procedures and we are looking to trade strategies with other folks, why not shoot me an email
if interested.
سه شنبه 15 فروردین 1396 11:31 ق.ظ
I simply couldn't go away your site prior to suggesting
that I extremely enjoyed the usual info a person supply
on your guests? Is gonna be back regularly to investigate cross-check new posts
پنجشنبه 10 فروردین 1396 10:40 ب.ظ
Hi there! Do you use Twitter? I'd like to follow you if that would be ok.
I'm undoubtedly enjoying your blog and look forward to new updates.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





موضوعات
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
http://caaj.ir/uploaded_files/311047/1/120x240.gif کربلائی جواد مقدم
بوی سیب

مقر افسران جنگ سایبری خراسان شمالی


Top Blog
وبلاگ برتر در تاپ بلاگر


http://ziq.ir/o0Jr
 
 
 
فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
فونت زیبا ساز
فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
فونت زیبا ساز